Alexandra Popescu, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu Jiu, a reuşit, performanţa de a obţine o bursă integrală, în valoare de 400.000 de dolari, la celebra Universitate Dartmouth din New Hampshire, SUA, conform Agerpres.
Alexandra a reuşit să îşi împlinească visul de a studia în străinătate, şi nu oriunde, ci la una dintre cele mai bune instituţii de învăţământ superior cuprinsă în Ivy League, cel mai prestigios grup de opt universităţi din lume. Din Ivy League fac parte universităţile Brown, Columbia, Cornell, Dartmouth, Harvard, Pennsylvania, Princeton şi Yale, toate având o rată de acceptare sub 4-5%.
Din România, spune Alexandra, mai sunt aproximativ 10 tineri care studiază la celelalte şapte universităţi, ea fiind singura româncă acceptată în acest an la Universitatea Dartmouth.
Alexandra a fost mereu o elevă cu rezultate foarte bune, autodidactă. Cea mai mare şansă i-a fost oferită de activităţile extraşcolare pe care le-a desfăşurat.
„Sunt în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu“ la o clasă de Matematică-Informatică intensiv. Gimnaziul l-am făcut la Şcoala nr. 8 din Târgu Jiu şi a fost cea mai frumoasă experienţă educaţională pe care am avut-o. Cred că de acolo a început şi pasiunea mea pentru implicare civică şi tot ce a însemnat activităţi extraşcolare. Acolo am fondat o echipă de robotică pentru First Level League, care este componenta pentru gimnaziu a First Challenge, şi tot atunci am început să mă implic la revista şcolii, la tot ce era disponibil acolo. Au venit de la mine lucrurile astea (…) şi am avut o deschidere foarte mare din partea profesorilor, care m-au sprijinit şi cu concursuri, târguri de ştiinţă, dar nu a fost cineva care să mă ghideze propriu-zis. Iar apoi, la liceu, nu a mai fost acelaşi sprijin, dar cred că faptul că am avut o libertate mai mare şi poate şi puţin mai mult timp liber mi-a dat posibilitatea să mă implic în alte direcţii. Simţeam tot timpul că vreau să studiez în afară şi eram interesată de alte sisteme de învăţământ. Cea mai importantă parte din decizia mea de a studia în străinătate a fost faptul că am avut mai multe activităţi internaţionale la care am participat înainte şi am văzut cum se face şi în altă parte. Am fost la o şcoală de vară la Oxford, Oxford for Romania, când eram în clasa a X-a, iar acolo a fost un curriculum inovativ, de la modul în care predau, la cum eram noi văzuţi drept clasă şi mi-am dorit foarte mult să studiez şi eu acolo, dar, fiind după Brexit, a fost mult mai dificil”, povesteşte Alexandra pentru Agerpres.
A terminat gimnaziul cu media 10
Liceana a început să se pregătească pentru admiterea la o universitate din SUA în semestrul al doilea al clasei a XI-a, dar ştia deja ce anume vrea să studieze. S-a pregătit singură pentru toate testele pe care a trebuit să le dea, inclusiv pentru Bacalaureatul american – SAT, şi a reuşit să obţină un scor destul de mare, clasându-se în top 1% mondial. „Eu din clasa a XI-a, semestrul al doilea, am început să mă pregătesc pentru America, dar aveam deja profilul conturat. Este foarte important pentru America să te pregăteşti din timp, astfel încât să ai toate activităţile, premiile, dosarul complet. E foarte stufos, mai sunt şi examene pe care trebuie să le dai, SAT-ul care este Bacalaureatul american, la matematică şi engleză, şi programa este complet diferită faţă de ce facem noi aici în ţară. M-am pregătit singură şi am reuşit să iau un scor destul de mare. Se găsesc foarte multe materiale online şi acesta este un lucru foarte bun. (…) Deci a fost uşoară partea asta de învăţare pentru că am avut foarte multe materiale şi am luat în top 1% mondial pentru rezultatul la SAT”, a relatat Alexandra pentru Agerpres.
Gimnaziul l-a terminat cu media 10, iar în liceu a continuat să performeze, chiar dacă, admite ea, a fost puţin mai complicat să-şi menţină punctajul maxim.
„În liceu a fost puţin mai complicat să-mi menţin media 10, dar cred că am avut-o 9,93. Contează şi să ai o medie destul de mare, dar faptul că ei nu cunosc sistemul de învăţământ din România şi ştiu că poate nu e la fel de riguros ca cel pe care îl au ei, nu au un echivalent al sistemului nostru de învăţământ şi nu le garantează că media reflectă faptul că tânărul respectiv ştie carte. Apoi, sunt necesare zece activităţi extraşcolare. Câteva dintre ele ar fi Consiliul Naţional al Elevilor, unde am fost secretar executiv, am început din clasa a X-a de la nivel judeţean şi, treptat, am ajuns şi la nivel naţional şi am fost primul elev din Gorj care a ocupat funcţia aceasta la nivel naţional. A fost o experienţă extraordinară. Cred că şi experienţa asta mi-a arătat că aş vrea mai mult de la educaţia mea şi de la ce vreau să învăţ. Am coordonat proiectul „Scoarţa – sat european 2023“. Tot prin clasa a X-a am început şi încă avem activităţi, (…) am făcut de toate, dar ei asta îşi doresc, să încerci câte ceva din toate, dar să ai un fir, o evoluţie. În liceu am făcut parte dintr-o echipă cu care am participat la concursuri de tip hackathon la nivel naţional şi internaţional şi am obţinut şi acolo premii, dar au fost foarte multe activităţi, aici s-au adăugat cursurile de vară, şcolile de vară pe care le-am făcut. Vara trecută am avut trei şcoli de vară şi internship-uri încă două….încontinuu trebuia să fii acolo prezent. Chiar am vorbit cu mama mea că vara trecută nu am avut o zi liberă, am avut şi zile în care eram la toate cele trei şcoli de vară simultan şi a fost un efort foarte mare atunci, dar în final a meritat. Şi faptul că am făcut doar lucruri care mi-au plăcut nu s-a simţit la fel de tare efortul”, mărturiseşte tânăra.
La Dartmouth, Alexandra o să studieze Informatică, Statistică şi Economie.
„O să studiez «Quantitative Social Science, data science» aplicată într-o ştiinţă socială şi eu probabil o să studiez Economia – Informatică, Statistică şi Economie. A fost vorba despre cum poţi să aplici lucrurile acestea, ştiinţele exacte, într-o direcţie care să aibă un impact real în societate şi am descoperit asta anul trecut. Am fost la un program de vară şi am făcut acolo data science, iar proiectul meu a fost starea de bine a femeilor în ţări în curs de dezvoltare. Şi am lucrat cu o bază de date cu toate informaţiile legate de aceste femei, de la nivelul de şcolarizare, la numărul de membri ai familiei şi am găsit nişte corelări. Cea mai importantă mi s-a părut că nivelul lor de şcolarizare era direct corelat cu cât de aproape erau faţă de o sursă de apă potabilă. În aceste ţări, femeile sunt cele care trebuie să se ducă să ia apă pentru casă şi lucrurile acestea mi-au plăcut foarte mult, am zis că vreau să explorez în continuare cum se leagă cele două. Şi acum mi-am descoperit şi pasiunea pentru schimbări climatice şi aş vrea să fac un Minor, o licenţă mai mică, adică sunt mai puţine credite academice în environmental studies (studiile de mediu – n.r.)“
Liceana nu a fost în America până acum, a vizitat doar virtual campusul universităţii.
Pe 2 septembrie trebuie să fie în America, dar până atunci vrea să profite de perioada rămasă ca să petreacă timp cu părinţii săi, să încerce să facă mai uşor momentul despărţirii.